Opposites attract. Op zakelijk gebied vult het ijzersterke duo elkaar naadloos aan. Waar de één analytisch is en de hele dag codes vormgeeft, bouwt de ander met veel charisma en passie aan klantcontact. Hoe zijn deze twee pioniers bij elkaar gekomen? En hoe bouwen zij elke dag aan het merk Belco?

Samen pionieren

Edwin: ‘Dat wij samenwerken? Dat was uit nood geboren, we hadden geen keuze.’
Eelco: ‘Het was ook een wazige tijd, vriend.’
Edwin: ‘In 2008 werkte ik bij XXL Hosting en Eelco kwam toen freelancen om mij te helpen bij het bouwen van een portal. Twee jaar later gingen we écht samenwerken en huurden een werkplek. Dat was niet groot. Er konden amper vier bureaus in, maar het was wel een creatieve plek waar we aan de slag konden met onze eigen projecten.’
Eelco: ‘Daar begon alles eigenlijk. We praatten vaak over wat we graag wilden bereiken en wat we nog allemaal wilden bouwen. Zo kwamen we bij het idee voor Forwarder.’
Edwin: ‘Dat was een soort telefooncentrale die begreep waar je was en wat je deed, zodat je je bereikbaarheid kon afstellen. Bijvoorbeeld als je niet gebeld wilde worden in de bioscoop. Uiteindelijk veel te ingewikkeld. De markt was er niet klaar voor en de technologie ook niet.’
Eelco: ‘Maar ons idee is nu wel geïntegreerd op smartphones. Je drukt gewoon op ‘niet storen’.

‘Jij doet echt mensenwerk, ik zit de hele dag in de code.’

Forward to Belco

Edwin: ‘De filosofie achter Forwarder zien we nu in veel stromingen terugkomen. Bijvoorbeeld dat we meer serieel moeten werken in plaats van multitasken. Dus dat je je eerst focust op één taak en daarna pas op de volgende. Mensen met een burn-out leren dit met mindfulness ook.’
Eelco: ‘We zagen ook dat messaging erg in opkomst was en het WebRTC was in Forwarder erg goed. Dat is een soort beeld- en spraaktechnologie voor webapplicaties.’
Edwin: ‘Daar moesten we iets mee! Waar zit de niche hiervoor? En hoe kunnen we dit zelf gaan bouwen voor webshops? De les die we uit Forwarder leerden was dat we het allemaal niet te complex moesten maken. We wilden een sterk idee dat we makkelijk konden bouwen en met een bootstrap snel aan onze klanten konden geven. Zo begon Belco.’

Focus. Aandacht. One call at a time.
Belco Beeldmerk. Serieuze business.

Tegenpolen met dezelfde visie

Eelco: ‘Qua karakter zijn we echt tegenpolen. Maar qua visie zitten we op één lijn.’
Edwin: ‘Klopt, dat maakt ons zo’n sterk duo. Jij bent wat rustiger, bedachtzaam en analytisch. Dat zijn hele goede eigenschappen als je moet programmeren. Jij kijkt echt naar wat er verbeterd kan worden in de software om klanten te trekken en tevreden te houden.’
Eelco: ‘En jij bent juist vurig en erg creatief. Jij strijdt met heel je hart waarvoor je staat. Daardoor haal je mensen over. Je begrijpt feilloos wat een klant nodig heeft en wat een klant wil. Dat vind ik erg mooi.’
Edwin: ‘Maar onze kernwaarden zijn altijd hetzelfde en dat zie je terug in Belco. We gaan tegen de stroming in en zijn mensen die anders denken...’
Eelco: ‘…en vrijheid en focus zijn ontzettend belangrijk.’
Edwin: ‘We doen alles met aandacht. Daarbij ben ik wat meer extravert en Eelco wat meer introvert.’
Eelco: ‘Klopt. Jij doet echt mensenwerk, ik zit de hele dag in de code.’

‘Vertrouwen is essentieel als je samen gaat ondernemen.’

Low res. Interface shot. Back in the days.

Ondernemen is vertrouwen

Eelco: ‘We wisten precies wat we aan elkaar hadden, omdat we al een hele tijd samenwerkten. Door ook over persoonlijke dingen te praten krijg je een vertrouwensband. En vertrouwen is essentieel als je samen gaat ondernemen.’
Edwin: ‘Dat is inderdaad de basis. Eigenlijk werk ik gewoon met je omdat je zo’n knappe jongen bent.’
Eelco: ‘Haha, het is inderdaad lastig om iemand te vinden waar je zo’n goede klik mee hebt. Zakelijk dan natuurlijk hé.’
Edwin: ‘Nee, alle gekheid op een stokje. We vullen elkaar qua skills erg goed aan en zitten op één lijn qua kernwaarden en visie. We willen bijvoorbeeld allebei iets goeddoen voor de wereld. Dat doen we allebei op onze eigen manier, maar het idee is hetzelfde.’
Eelco: ‘Je moet elkaar kunnen loslaten en vertrouwen dat je het werk doet zoals het moet. Niet elkaars uren of werkzaamheden vergelijken. Dan krijg je alleen maar gedoe van. En dat werkt niet voor het bedrijf.’

Happy Shoppers Bag. Just smile :)

Slim en persoonlijk

Edwin: ‘Wij hebben niet de ambitie om de grootste werkgever te worden, maar wij willen onze business op een slimme manier persoonlijk maken. Concrete doelen hebben wij niet. Zolang onze klanten, medewerkers en onze portemonnee maar blij zijn. Het is ontzettend belangrijk om te kijken naar huidige klanten. Hoe meer je daarnaar luistert, hoe beter het product wordt. En nieuwe klanten zien dat. Zo trekken we klanten aan die passen bij onze huidige klanten. En die passen op hun beurt weer bij onze kernwaarden. Daar steken we op in en dat geeft veel rust.’
Eelco: ‘Daar zijn we de afgelopen jaren achter gekomen. We hadden eerst een heel ander plan in ons hoofd. Het resultaat lijkt er misschien een beetje op, maar de reis ernaartoe is totaal anders. Daar leerden we van. Hoe dan ook, er is maar één manier: Gewoon doen!’

Bye. Bye.