Black Friday. Versplinterde omzetrecords, gigantische kortingenknallers, waanzinnige stuntdag en hét grootste piekmoment voor e-commerce van het jaar. Op vrijdag 29 november moet alles klaarstaan en tot in de puntjes voorbereid. Extra personeel in het magazijn, het belteam paraat en je hosting op orde. Is jouw klantenservice klaar voor Black Friday?

5 tips om Black Friday 2019 te winnen

  1. Val op en spring eruit! Pas je website en social media aan op Black Friday. Maak bijvoorbeeld speciale Black Friday blogs, kies voor verschillende soorten mailingen en zorg voor ludieke deals.
  2. Maak een speciale landingspagina op je website voor Black Friday. Zorg ervoor dat je ergens alvast een link plaatst zodat je SEO-waarde kunt opbouwen in Google. Consumenten weten direct wat ze kunnen verwachten op de pagina. Laat klanten zich ook op de actiepagina inschrijven op de Black Friday-nieuwsbrief, zodat we als eerste op de hoogte zijn van jouw aanbiedingen.
  3. Kies voor pre-Black Friday mailingen. Niet alleen voor nieuwe klanten, maar ook voor loyale klanten. Geef ze bijvoorbeeld eigen kortingscode. E-mail is nog steeds het beste conversiekanaal op deze dag.
  4. Wees eerlijk over de verzendingen. Lukt het niet om op tijd de orders te versturen? Bel de klant of stuur een e-mail. Door de drukte op Black Friday hebben ze vaak wel begrip als een bestelling later komt. Ze zijn liever op de hoogte dan dat ze niets weten.
  5. Retarget bezoekers. Denk ook aan de dagen na Black Friday. Retarget bezoekers die geen aankoop hebben gedaan. Zijn de bezoekers vaste klanten? Geef ze dan een kleine extra korting en trek ze over de streep.

Versterking in het magazijn

Rudy Verdonk van Alarmsysteemexpert begint al vroeg met de voorbereiding voor Black Friday. ‘Het hele proces moet van begin tot eind perfect lopen. Het aantal bezoekers en bestellingen vliegen door het dak op Black Friday. Deze dag is na een aantal jaar nog steeds ongekend populair en het lijkt erop dat de belangstelling van consumenten blijft groeien. Niet alleen voor fast shopping products, maar juist ook voor duurdere, specialistischere producten zoals onze camera- en alarmsystemen. Dit jaar hebben we extra personeel in het magazijn, zodat wij ons volledig paraat staan voor de klantenservice. Sinds dit jaar gebruiken wij ook de tool van Belco. Op Black Friday is die zeker van toegevoegde waarde!’

‘Klanten zijn altijd positief verbaasd dat wij ze zo snel kunnen helpen’

Snel antwoorden

‘Als een klant belt, kan ik direct zien welke order erbij hoort. Ik zie alle gegevens en door de integratie van Picqer zie ik real time wat de stand van zaken is in het magazijn en waar de bestelling van de klant in het proces zit. Klanten zijn altijd positief verbaasd dat wij ze zo snel kunnen helpen. Ze hebben direct antwoord op hun vraag zonder dat ze allemaal informatie moeten geven. En al die kleine handelingen besparen ons ook veel tijd. Wil je verder groeien met je bedrijf, de structuur behouden en de klantbeleving optimaliseren? Dan is Belco wel echt een aanwinst voor je klantenservice.’

Hosting is cruciaal

Het is eigenlijk een no-brainer, maar het gaat nog vaak genoeg fout: zorg dat je hosting de piek in het bezoekersaantal aan kan. Ga op tijd in gesprek met je hostingpartner en inventariseer de verwachte aantallen. Maak ook concrete afspraken over de bereikbaarheid op Black Friday zelf. Als er een probleem ontstaat en je webshop vliegt eruit, dan wil je die natuurlijk als de bliksem weer online hebben. Edwin Kruis: ‘De snelheid van je website beïnvloedt je omzet. Als je site 10.000 euro omzet per dag haalt, levert 1 seconde verbetering van de paginasnelheid dagelijks 700 euro extra op. Ongeveer de helft van alle klanten verwachten dat een website binnen 2 seconden laadt. Een seconde vertraging betekent 7% minder conversies.’

Cyber Monday scoort

Vergeet vooral Cyber Monday niet. In de nasleep van Black Friday ligt de focus vaak op het verwerken van de bestellingen en de klantenservice. Door alle aanbiedingen van het weekend ervoor, krijgt je webshop en daarmee je omzet een flinke boost. Zet dit vooral door tijdens Cyber Monday!