Beleving, luxe en verbinding: Festipi creëert van een mooi product ook een slim merk. Ze spelen haarfijn in op trends binnen festivals én daarbuiten. ‘Mensen willen een real life connectie met elkaar maken,’ vertelt Maarten Dik, mede-eigenaar van Festipi. ‘Een tipi geeft direct een vertrouwde, ongedwongen setting.’

Echte gesprekken

‘Festivals zijn een plek waar mensen even weg zijn van alle drukte en hectiek. Weg van alle stress rond werk of school en alle andere drukte in deze hedendaagse maatschappij. Het is een perfect moment om met mensen in contact te komen en échte gesprekken te voeren over waar het nou echt om draait. Wat vindt iemand leuk? Wat is zijn of haar talent? Of waar loopt diegene juist tegenaan? Een tipi draagt daar perfect aan bij.’

‘Mensen zijn op zoek naar verbinding. Nu nog meer dan ooit’

Verbinding met elkaar

‘De vorm van een tipi alleen al zorgt ervoor dat je elkaar altijd aankijkt. Die setting geeft een extra intieme dimensie op een festival. Je wilt dat een festivalbezoeker zegt: ‘Weet je nog die ene keer op Lowlands 2019? Dat was zo gaaf, want daar had ik zo’n tof gesprek met iemand in een tipi.’ Mensen zijn op zoek naar verbinding. Nu nog meer dan ooit. Op die behoefte spelen wij in. Onze focus ligt op kleinere, lokale festivals. Die zijn echt ontzettend succesvol, omdat bezoekers die verbinding met elkaar nog sterker voelen. Het is alsof ze op de camping rondlopen.’

‘Op een avond zaten ze samen in de achtertuin… Daar ontstond het idee voor Festipi’

Tijd om te luisteren

‘In een impuls nam mijn compagnon Serge ontslag. Hij zette zijn auto langs de kant van de weg en belde zijn vrouw met het nieuws. Daarna, tijdens zijn sabbatical had hij veel tijd. Ook voor het verhaal van zijn zwager. Die is he-le-maal gek van tipi’s. Daar vertelde hij al jaren over, maar nu had Serge ook tijd om écht te luisteren. Op een avond zaten ze samen in de achtertuin in een omgebouwde kindertipi van zijn nichtje. Daar ontstond het idee voor Festipi.’

‘We smeren zo de kostprijs uit over een aantal jaar. Kijk, dan wordt het ineens interessant’

Snel, licht en mooi

‘Datzelfde jaar stond een prototype klaar met een mooie opvallende print. Iedereen kan onze tipi’s opzetten met de snelheid van een pop-uptent. Door de lichte materialen is de tipi ook makkelijker te vervoeren dan de traditionele logge tipi met zware houten palen. Tijdens het produceren liepen de kosten steeds verder op. De retailprijs van een paar duizend euro is voor Jan Modaal een flink bedrag om te investeren in een tent. Daarom gingen we de tipi’s verhuren. We smeren zo de kostprijs uit over een aantal jaar. Kijk, dan wordt het ineens interessant.’

‘De positieve mindset en drive van de vrijwilligers is waanzinnig’

Community creëren

‘Afgelopen jaar investeerden we veel in het merk rondom ons product. We leveren namelijk méér dan alleen een overnachting. Onze vrijwilligers hebben een groot aandeel in dit gevoel. Het is een bijzondere en hechte community die het hele seizoen van festival naar festival trekt. De positieve mindset en drive van de vrijwilligers is waanzinnig. Zij helpen mee met de op- en afbouw van de tipi’s en zorgen voor een soepele in- en uitcheckprocedure.’

Boekingsproces

‘Ook optimaliseerden we het boekingsproces door ons eigen platform te ontwikkelen. Belco ondersteunt ons hierin perfect. Vooral tijdens de ticketverkoop hebben mensen 1001 vragen. Door Belco kunnen wij snel helpen, waardoor we tijd overhouden voor onze business. Zo zorgen we er samen voor dat we van elk festivalseizoen een geweldig succes maken.’