Weet jij hoe jouw merk er uit ziet? Voor wie jij er bent en voor wie juist niet? Wat wil je eigenlijk uitstralen? Om hét verschil te kunnen maken moet je durven te kiezen voor een identiteit, want dan kun je door gaan groeien met je bedrijf[link]. Werk aan een merk. Ik hoor je denken, dat is makkelijker gezegd dan gedaan én daarom gaan we je hiermee helpen!

Positioneren, kies je plek in het weiland
Je identiteit vaststellen begint bij positioneren. Spreker Jos Burgers kwam een aantal jaren geleden met een geweldige metafoor: een weiland vol met koeien. Koeien grazen altijd op dezelfde plek.

Weet je waarom? Ze denken: ‘waar de meeste koeien staan, zal ook wel het meeste gras zijn.’ Eenmaal bij de kudde, komt de koe er pas achter dat er helemaal niet veel gras is, maar vooral heel veel shit. Jos noemt het strategisch kuddegedrag. Laat het nou zo zijn dat ondernemers zich binnen hun markt precies hetzelfde gedragen als deze koeien. Ja het is écht zo, wij zijn de koeien en de klanten het gras. We doen het liefst onze concurrenten na, want dan zal het wel goed zijn. Dat is ons instinct. Hierdoor verschillen bedrijven weinig van elkaar, waardoor er een prijzenoorlog ontstaat. Denk eens bij jezelf na. Bied ik dezelfde producten of diensten als mijn concurrent, maar ben ik niet de goedkoopste? Grote kans dat het niet geweldig gaat. Maar hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik me onderscheid? Dat doe je door keuzes te maken! Positioneren is kleur bekennen en keuzes durven maken. Met nadruk op ‘durven’, want je moet wel ballen hebben om te kiezen. Als je dit goed doet, creëer je veel kansen voor jezelf. Kijk maar eens naar Coolblue, of naar ons natuurlijk. ;-)

Hoe bepaal ik mijn identiteit?

  1. Terug naar de kern
    Eerst ga je terug naar de kern. Schrijf eens voor jezelf op waarom je bedrijf bestaat, wat je bedrijf doet, wie je concurrent is, waarom een potentiële klant voor jou en niet voor je concurrent zou moeten kiezen, wat alleen jouw merk kan, wie je perfecte klant is, wat jouw (merk)belofte ofwel propositie is en welke emotie de klant krijgt bij het gebruiken van jouw product of dienst.
  2. Wie ben ik en wie wil ik zijn?
    Als je bedrijf een persoon zou zijn, hoe zou je zijn/haar persoonlijkheid dan omschrijven? Als je het lastig vindt om dit voor jezelf te omschrijven, pak er dan een lekkere grote lijst kernwaarden bij en schrijf alle woorden waarmee je jouw bedrijf kunt associëren op. Zijn er kernwaarden die nu nog niet in je identiteit zitten, maar die je wel graag na zou willen streven? Maak dan een extra ‘wil ik’ lijstje met deze kernwaarden. Let op: probeer niet iets te zijn wat niet bij je bedrijf past.
  3. Jouw persoonlijkheid
    Waarschijnlijk heb je een hele lijst met woorden opgeschreven die je bent of wilt zijn. Nu is het tijd om te strepen en samen te voegen. Welke kernwaarden lijken op elkaar en zou je onder een overkoepelend begrip kunnen gooien? Uiteindelijk mag je maar vier kernwaarden overhouden, die jouw persoonlijkheid omschrijven.
  4. Vertel je verhaal
    Vervolgens ga je jouw bedrijfsverhaal aan de hand van de kernwaarden vertellen. Stel je hebt ‘eigenzinnig’ als kernwaarde, schrijf dan op wat je dan eigenzinnig maakt en wees niet bang om je zintuigen te gebruiken. De lezer moet het proeven, ruiken, voelen, zien en horen. Dit doe je bij alle kernwaarden.

    Optioneel: een optionele stap is het doorvertalen van je merkbelofte naar een pay-off, die tevens staat voor het creatieve concept van je bedrijf. Coolblue heeft als merkbelofte ‘Het blij maken van klanten’ met als pay-off/creatief concept ‘Alles voor een glimlach’. Dit zie je in alles terug. Zelfs in de kleinste details, zoals verpakkingen
  5. De uitdaging
    Als je merkidentiteit op papier staat (en optioneel: je pay-off/creatieve concept), is het de kunst om dit door te voeren naar alle communicatie, alle symboliek en al het gedrag van je bedrijf. Denk bij alles wat je doet, communiceert of uitstraalt na of je merkidentiteit erin terugkomt. Is dit het geval? Dan weet je dat je goed zit!