E-mailmarketing is nog steeds enorm in de running en blijft populair. Het is slim om hiermee aan de slag te gaan. Je bereikt klanten altijd via de e-mail, omdat deze berichten pas weg zijn als zij deze zelf verwijderen. Bij Social media is niet kijken eigenlijk meteen al gemist. Uit onderzoek van Spotler (2019) blijkt dat 88% van de Nederlanders minstens 1 keer per jaar op een nieuwsbrief via de mail klikt.

Waarom wil je dit kanaal inzetten?
Bedenk in eerste instantie goed waarom je e-mailmarketing wilt inzetten binnen je bedrijf. Het is een goede keuze om e-mailmarketing in te zetten. Ruim 97% van de Nederlanders checkt zijn e-mail dagelijks volgens onderzoek van Spotler (2019). Dit is een goede reden om te gaan beginnen met e-mailmarketing.

Wat ga je communiceren?
Het is belangrijk dat je weet wat je gaat communiceren. Wil je nieuwsbrieven versturen, acties, blogs, DIY's of iets anders. Denk er goed over na en maak een goede content-kalender waar je dit in verweefd. Zorg voor consistentie en houdt je communicatie relevant voor de doelgroep! Zorg dat ze wat hebben aan jouw informatie.

Zorg voor een mailinglijst
Het is belangrijk dat je een mailinglijst opbouwt om je e-mail naartoe te kunnen sturen, want met de nieuwe AVG-wet mag je niet zomaar naar iedereen een e-mail sturen. Er zijn meerdere manieren om e-mailadressen te verzamelen. Meestal heb je al heel veel e-mailadressen uit je klantenbestand. Mocht dit niet zo zijn, dan kun je bijvoorbeeld een gratis whitepaper online zetten en zorgen dat zij deze via de e-mail kunnen ontvangen.

Denk aan je doelgroep!
Het is belangrijk dat je rekening houdt met je doelgroep, er kunnen meerdere doelgroepen van toepassing zijn in je mailinglijst. Zorg dat je dus niet alle content naar elke doelgroep stuurt, maar alleen kijkt wat relevant is voor de doelgroep.

Je houdt de klanten makkelijk op de hoogte
Je klanten bekijken allemaal hun mail waarschijnlijk dagelijks en zijn klant van je dus willen zij op de hoogte worden gehouden van jouw bedrijf. Bedenk dat sociale media maar tijdelijke content bevat, die op het juiste moment moet worden bekeken. Wanneer je een e-mail verstuurt, blijft deze staan tot hij geopend worden. Dat is het meest efficiënte aan e-mailmarketing.

Test, test, test!
Test zoveel mogelijk je mailings. Kijk wat werkt en wat niet werkt, zo weet je welke content je de volgende keer weer in kan zetten en wat je maar beter weg kunt laten.