Liefde voor snelheid en passie voor groen. Michiel Ingen Housz begon al op jonge leeftijd zijn webshop en verkocht daar bijzondere planten. Een boom per post van 4 meter hoog versturen? Dagelijkse kost en nog altijd een logistieke uitdaging. Zijn webshop 123planten.nl is dé plek voor unieke en speciale planten.

Snel handelen en resultaat boeken

‘Het is niet zo dat ik opeens wakker werd en dacht: ik ga planten via een webshop versturen. Als puber kocht ik bij boeren bloemen op die te klein waren voor de veiling. Die verkocht ik dan langs de deuren. Echt niemand zag het verschil. Daar hield ik altijd een mooie zakcent aan over. Later, toen ik stageliep bij een bouwmarkt, kwam mijn passie voor het groen weer terug. Het was in die tijd niet gangbaar om planten te verkopen in een bouwmarkt. Maar, de filiaalmanager vond mijn idee erg goed. Binnen de kortste keer liep de plantenverkoop als een trein. Snel handelen en snel resultaat boeken: dat spreekt mij aan in ondernemerschap.’

‘Ik krijg veel voldoening uit stappen die we zetten. En dat die stappen leiden tot succes’

Stroomversnelling

‘Uiteindelijk zette het hoofdkantoor een dikke streep door de verkoop. Dat was hartstikke jammer want we verdienden er een mooie boterham aan. Ik wilde doorzetten, dus begon ik mijn eigen webshop. Daar had ik ontzettend veel klantcontact. Mensen wilden advies of een plant die het standaard tuincentrum niet kon leveren. Ik ontdekte dat een webshop heel leuk is en pakte toen door. En ja, toen is alles in een stroomversnelling gaan groeien naar waar ik nu sta. Ik krijg veel voldoening uit stappen die we zetten. En dat die stappen leiden tot succes.’

Luister naar klanten

‘Luister goed naar wat de klant wil en speel constant daarop in. Toen ik net begon met mijn webshop dacht ik dat ik een prijsvechter moest zijn. Maar door te luisteren, merkte ik dat die behoefte er helemaal niet was. Mensen zochten online naar producten die zij niet konden vinden in het tuincentrum. Bijvoorbeeld een palmboom van 2,5 meter hoog of dure, grote cactussen. Ik veranderde van strategie en ging mij onderscheiden via het assortiment.’

‘Ik heb niet eerder een klantenservice meegemaakt die zo goed luistert’

Luister naar klanten (en planten 😁)

Snelle klantenservice

‘Ik zocht een systeem dat telefoonnummers herkent uit ons klantenbestand. Zo kwam ik in contact met Belco. Vanaf het begin klikte het. Edwin is benaderbaar, laagdrempelig en ik kan makkelijk met hem sparren. Door Belco kan ik een klant veel sneller helpen. Nog voordat iemand zijn verhaal doet aan de telefoon, heb ik de order al bekeken. Vaak zijn klanten onder de indruk hoe snel ze worden geholpen. En ik merk dat ze het erg prettig vinden dat ze niet elke keer hun hele verhaal hoeven te doen. Dat scheel veel tijd en geld. Ik heb niet eerder een klantenservice meegemaakt die zo goed luistert en gelijk handelt wanneer het nodig is. De klantenservice van Belco is subliem.’

‘Door onze bijzondere planten, komen we ook bij bijzondere klanten’

Logistieke uitdaging

‘Het logistieke proces is vanaf het begin al een uitdaging. Versturen we een plant per post, dan moet die rechtop staan en niet te veel schudden. Pakketdiensten geven geen garantie dat de planten met blad en al aankomen. Natuurlijk zijn de dozen hierop inmiddels aangepast en gaat het versturen meestal goed. Een andere uitdaging is het versturen van grote planten. Een cactus van, zeg tenminste 150 kilo of een boom van 4 meter hoog kan niet in een kartonnen doos. Met een eigen bestelbus rijden wij die joekels zelf naar klanten. Zo weten we niet alleen zeker dat de plant goed én op tijd aankomt, we kunnen ook extra service geven op locatie.’

Planten in topconditie

‘Door onze bijzondere planten, komen we ook vaak bij bijzondere klanten. Feyenoord is bijvoorbeeld ook een klant van ons. Er zijn maar weinig mensen die in de trainingsaccommodaties komen en zien hoe spelers worden getraind. Wij lopen daar elke maand rond om de planten in dezelfde topconditie te houden. Daar zijn wij erg trots op. En natuurlijk op onze webshop!’