Wat hebben condooms, prullenbakken en klantenservice met elkaar te maken? Ik kan er een cheesy verhaal van maken, maar dat doe ik lekker niet. Het zijn namelijk dé onderwerpen van mijn ondernemersverhaal. Ik neem je mee in mijn ervaring in ondernemen met e-commerce bedrijven tot waar we nu zijn. Lees je met me mee?

Van droom naar succescondoom


Het begon allemaal met een webwinkel in het discreet versturen van condooms en plezier attributen. Het was mijn eerste échte onderneming en mijn idee was om er een totaal beleving aan te geven. Je bestelt online en je krijgt thuis een mooi pakketje op je mat vallen. Ik zocht een goede partner om de verzending te regelen en daarna kon ik live gaan. Ikdoehetveilig.nl was geboren.

Het was meteen een succes en de eerste bestelling vergeet ik nooit meer. Naar aanleiding van de gegevens gingen we kijken of deze persoon ook op Hyves (dat was toen nog maar ons enige sociale kanaal) actief af. We waren te nieuwsgierig en ik heb samen met mijn vrouw helemaal in een deuk gelegen. Ze had een account, dat vonden we al heel tof. Maar het bleek een 64-jarige mevrouw te zijn. We moesten zó lachen. Deze ‘mevrouw’ bestelde namelijk Durex Sensilubes. Niet één, maar vijf tubes. Blijkbaar stond ze nog volledig vol energie in het leven! ;-)

Het succes bleef niet onopgemerkt. Na een paar honderd bestelling werd ik benaderd door StudentCar, een carsharing platform op de campus van Hogescholen in Rotterdam. Of ik voor een ‘zacht’ prijsje een aantal stickers op de auto wilde voor een bepaalde tijd? Natuurlijk! Een jaar lang heeft StudentCar met mijn stickers rondgereden en het aantal bestellingen in de regio Rotterdam zag je stijgen. Fantastisch!

In 2008 kreeg ik het recht om te mogen adverteren op woorden in combinatie met het merknaam Durex in Adwords. Dit was een geweldige booster voor mijn relatief jonge webwinkel. Naast dat mijn concurrenten deze woorden niet mochten gebruiken, was de klikprijs ook niet zo hoog. Maar op een avond zag ik dat er ineens vijftig bestellingen waren binnengerold. Toch wel zo’n 35-40 bestellingen meer dan ik gewend was. Ik had geen enkel idee waardoor het kwam, totdat ik TV zat te kijken. Durex had een commercial gemaakt en was volop aan het adverteren op diverse zenders. Dit hebben ze ongeveer 6 á 7 keer gedaan in een aantal weken. Je snapt wel dat mijn Adwords één groot succes was!

Het ging nog even door. Vanuit het Studentcar verhaal kreeg ik regelmatig de vraag om een goodiebag te sponsoren aan studentenverenigingen. Ik bestelde een vrachtlading gripzakjes, Durex-ambassador condooms en labelde met het logo van ikdoehetveilig.nl. Samen met mijn vrouw stond ik dan op vrijdagmiddag de tasjes te vullen. Na elke aanvraag zagen we de bestellingen in die regio stijgen. Het ging allemaal fantastisch die anderhalf jaar… totdat de crisis zich kwam melden.

De crisis sloeg toe en men wilde niet meer betalen voor de beleving en doosjes met inhoud van Durex. De concurrentie nam ook toe, vele shops begonnen met grootverpakkingen die ze in een simpele bubbelenvelop naar de klant versturen. Dat was iets wat ik absoluut niet wilde. De groei was eruit en het kostte uiteindelijk te veel tijd en moeite om er nog een goede boterham mee te verdienen. Het succes was uit de business en uiteindelijk heb ik de domeinnaam en klanten verkocht aan mijn leverancier.

Het onmogelijke mogelijk maken


Toen het slechter ging met ikdoehetveilig.nl was er alweer een nieuw idee geboren uit eigen behoefte. We hadden net een nieuwe keuken laten plaatsen en waren op zoek naar een mooie design prullenbak. Het leek nagenoeg onmogelijk een in Nederland een betaalbare design prullenbak van Wesco te kopen. Dat moest vast anders kunnen, leek mij. Zogezegd, zo gedaan en kwam ik tijdens mijn zoektocht bij een Duitse B2B leverancier die prullenbakken kon dropshippen naar mijn klanten in Nederland. En dat voor een veel lagere prijs. Zo hield ik er een mooie marge aan over en waren mijn klanten veel goedkoper uit. Mijn tweede webwinkel was live: deprullenbak.nl.

Adverteren op zoekwoorden met het merknaam Wesco was wederom mogelijk, al zag ik meteen dat ik meer concurrentie had dan bij ikdoehetveilig. Ik had één groot voordeel: mijn prijs was significant lager, dus ik verkocht mooie aantallen prullenbakken. Ik vond dat ik Adwords maar even moest gaan boosten in het weekend en had ook een aantal PR-berichten de deur uitgedaan. Hetzelfde weekend ging ik op familieweekend en achteraf bleek dit het leukste familieweekend in jaren te worden. Niet om het bowlen en het goede eten, maar omdat mijn telefoon bleef piepen door de vele bestellingen. Die dag verkocht ik 46 prullenbakken, anders verkocht ik zo’n 5-10 prullenbakken op een dag. Een nieuw record! Je snapt dat er van het bowlen nog weinig terecht is gekomen.

Helaas bleek dit ook gelijk mijn beste dag ooit te zijn ook hier stak de crisis de kop op. Niet alleen de crisis, maar ook een stukje pech kwam op mijn pad. Ik kreeg in één week van tien verschillende klanten klachten over afgebroken pendalen. Dat was natuurlijk niet de bedoeling. Achteraf bleek mijn leverancier een probleem te hebben met de ‘echte’ prullenbakken waardoor hij Chinese namaak prullenbakken had opgestuurd naar mijn klanten. Uiteindelijk ben ik zelf bij iedere klagende klant langs gegaan om de prullenbakken hoogst persoonlijk te vervangen, je zult begrijpen dat de lol er voor mij snel af was.Door deze slechte zending en toenemende concurrentie kon ik niet voldoende meer onderscheidend zijn op de ‘P’ van prijs. Het tijdperk van deprullenbak.nl zat er op.

‘’Ondernemen leer je niet uit een boekje, maar door te doen!”

Proberen, doen en falen


In 2013 had ik nog een ideetje, het leek mij een uitdaging om zonnepanelen aan te bieden in een webwinkel speciaal voor de doe-het-zelver. Dit idee was ontstaan omdat ik destijds zelf bezig was om zonnepanelen op ons dak te plaatsen. Ik dacht 1+1=3 dus ik begon een nieuwe e-commerce onderneming onder de naam hellosolar. Achteraf een dikke fail. Ik heb niet 1 paneel verkocht :-(. Ik denk dan wel eens, had ik dit allemaal in een boekje kunnen leren? Ik denk het niet. Ondernemen leer je niet uit een boekje, maar door te doen.

De afgelopen jaren heb ik ontdekt dat ik een grote liefde heb voor alles dat te maken heeft met e-commerce, technologie en marketing. Ik hou ervan om een merk neer te zetten en ik geloof dat technologie ondersteunend moet zijn aan ‘echt’ persoonlijk contact. Dit voeg ik samen met alle ervaringen die ik opgedaan de afgelopen jaren om mijn nieuwste idee uit te werken. Dat idee had ik al een tijdje. Eerst heel wazig, maar gelukkig zag ik op tijd in dat ik terug moest gaan naar de basis waar ik e-commerce en klantcontact samenvoeg.

Belco, dé klantenservicetool in e-commerce

Zo begon ik een volwaardige klantenservice oplossing voor e-commercebedrijven. Het begon met alleen telefonie voor webshops, maar nu is het een compleet pakket met live-chat, e-mail en social messaging zoals Facebook Messenger. We zijn eerst ruim anderhalf jaar bezig geweest om de tool goed te ontwikkelen zonder er maar een euro aan te verdienen. Sterker nog, er ging alleen maar geld achteraan. Maar ik geloofde erin. Samen met een kleine groep klanten is de productie gereed gemaakt. Nu worden we steeds meer opgepikt waardoor ook grotere klanten aansluiten.

Met Belco wil ik ondernemers helpen om door een goede klantenservice op te zetten hét verschil te maken binnen je branche. Daarom heb ik niet alleen deze tool ontwikkeld, daarom zet ik nu ook een blog op wat als een compleet handboek kan fungeren voor (startende) e-commerce bedrijven. Het delen van mijn ondernemersverhaal en visie is daarvan de start. Het is mijn drive om andere (startende) ondernemers enthousiast te krijgen om ook aan de slag te gaan met het ondernemerschap.

In de afgelopen jaren heb ik geleerd om dicht bij mezelf te blijven en te onthouden wat ikzelf belangrijk vind. Vergeet namelijk niet dat je iets voor een langere periode leuk moet vinden, want je onderneming is niet in één dag gebouwd. Ik hoop dat ik jou kan inspireren of helpen met starten van je onderneming. Daarvoor moeten we elkaar leren kennen, begrijpen en verstaan. Nu weet je wie ik ben, maar wie ben jij?